18-09: Geumseong

19 september 2016 - Geumho-eup, Zuid-Korea

We zijn amper twee kilometer onderweg als de eerste berg opdoemt. Het is miezerig weer en gaandeweg de helling wordt het steeds droger, fijn. Het gemiddelde stijgingspercentage is circa 7 procent maar we gaan regelmatig over de 10 heen met een piek van 14%.

uitdaging

We genieten van de prachtige omgeving en de vallei achter ons verdwijnt langzaam uit zicht.
In tegenstelling tot de dagen hiervoor komen we deze dag geen enkele fietser tegen. Kennelijk zijn Koreanen dan toch mooiweer fietsers. Wij fietsen in korte broek en met korte mouwen terwijl de thermometer 19 graden aangeeft.
De dorpjes onderweg lijken uitgestorven en af en toe zien we een kromgebogen mannetje of vrouwtje lopen die ons met "grote" ogen nastaren.
Links en rechts zien we op zeer kleine schaal tuinderijen en boerenbedrijven. Alle grond wordt benut om maar iets te verbouwen zoals groente, graan en fruitbomen.
Het verschil tussen stad en platteland is hier veel duidelijker zichtbaar dan in Nederland. En toch, bij ieder aftands huisje staat wel een grote moderne auto.

dorp onderweg

Na zo'n vijftig kilometer fietsen we Geumseong binnen en vinden we snel een hotel in de hoofdstraat. De receptie zit op de vierde verdieping. Als ik in de lift sta zie ik nergens de vierde verdieping. Ik druk op 5 en loop via de trap een etage naar beneden. Ik meld me bij zo,n loketje op navelhoogte en buk me. Er komt een oude dame aangekropen die 3 vingers in de lucht steekt aha, 30.000 Won
Wat de lift betreft, de vierde verdieping zul je nergens in Korea aantreffen. Het getal vier(sa) heeft dezelfde klank als het woord "dood", waardoor men het als ongeluksgetal beschouwd. De vierde verdieping bestaat gewoonweg niet. In dit motel heeft de vierde de letter F gekregen zodat je er wel met de lift naartoe kunt. Frankes verdieping dus☺

Nadat we alle bepakking in de kamer hebben neergezet drinken we een kopje koffie en gaan op weg naar een historisch dorp waarover we hebben gelezen. Jammergenoeg kunnen we het dorpje niet vinden. Het dorpje heet Sunan Village en wie weet kan Google ons meer vertellen. We komen wel n ander historisch huis tegen, een koning met zijn 2 zonen woonden er ooit. We lopen wat rond, proberen de luiken te openen helaas.

de deur naar 't licht
Even langs de supermarkt voor een snack en het ontbijt. Na t douchen even relaxen, lekker languit. We voelen vloerverwarming, best 'n gekke gewaarwording terwijl de airco aanstaat.
We wandelen het dorpje door op zoek naar wat eten. Het is erg rustig in het dorp, in het ene geopende eettentje nemen we plaats. Lekker, rijst met kip, kimchi, kool met een sausje. Alweer een attente dame, zodra de kimchi op is brengt ze nieuwe. En we mogen een ander vleesgerecht proeven, gekookt varkensvlees.

Vandaag te traag internet, het plaatsen doen we morgen☺

1. 19 september 2016
    Wat schrijven jullie prachtige reisverhalen. Het is net of wij met jullie mee fietsen.
    Heit en Mem.