17-09: Gudam

17 september 2016 - Uiseong-gun, Zuid-Korea

Als we deze morgen naar buiten kijken zien we dat het regent. We ontbijten op de kamer, pakken de spullen goed in, hangen de tassen aan de fiets en vertrekken. Hebben we de regenjassen niet voor niets meegenomen.
De routeboekjes laten we in de tas, we gebruiken alleen de gps, die is waterproof.
Het is anders fietsen als het regent, je kijkt minder om je heen en meer vooruit, zeker als je een capuchon op hebt. De kilometers verdwijnen achter ons. Af en toe rijden we door diepe plassen, met de voeten in het warme water.
Het zal de hele dag blijven regenen. Op zo'n 30 kilometer, we zijn dan op de helft, stoppen we voor wat eten. Daarna snel weer door want we worden koud.
Onderweg zien we kleinschalige landbouw. Af en toe een kleine veehouder waarvan we ons afvragen waar de koeien moeten grazen want er is nergens gras te bekennen. Zullen deze koeien dan nooit rond kunnen lopen in een mooie groene sompige weide?
We fietsen nu echt over kleine landbouwweggetjes. Links en rechts gutst het water vanaf de akkertjes in de naastgelegen goot. Onderweg zien we nog een schildpad restaurant, die laten we maar links liggen.

Vroeg in de middag fietsen we Gudam binnen. We gaan op zoek naar een droge plek en vinden een garage met een groot afdak. We pakken het routeboekje erbij omdat hier een hotel in vermeld staat.
Er komt een man vanuit de garage op ons afgelopen. Hij zegt iets maar we verstaan hem niet. Hij loopt weer weg op zoek naar iets en even later komt hij terug met een frisruikende handdoek. We drogen onze gezichten, haren en handen.
De man roept ons en vraagt of we koffie willen. Dat slaan we niet af en we lopen met hem mee het kantoor binnen. Daar zit een medewerker van hem aan tafel. De koffie wordt ingeschonken en we proberen met woorden en gebaren te communiceren.
Ze kunnen hun ogen en oren niet geloven als ze zien welke route wij fietsen. Er worden kastanjes voor ons gepeld en er komen druiven op tafel. Wat een gastvrijheid! Natuurlijk moeten we ook op de foto.
Als we aanstalten maken om te vertrekken krijgen we nog een tasje met druiven, kastanjes, nectarines en oploskoffie mee.
Garage gastvrijheid
In het hotel halen we alle spullen uit de tassen en hangen alle natte kleren op om te drogen. De warme douche is heerlijk en lekker opgefrist lopen we naar het dorpje. Het regent nog een klein beetje. Het dorp stelt niet veel voor maar heeft de belangrijkse voorzieningen. In een klein eethuisje met uitzicht op de rivier drinken we een biertje om vervolgens bij de buurtsuper boodschappen te doen voor de volgende dag.

Op zoek naar een eettentje.....er zijn er 3 in het dorp. Bij de eerste zit niemand, we durven t niet aan. We horen nog zo de mevrouw bij de GGD, als er niemand van de plaatselijke bevolking zit ga er dan niet eten. We luisteren braaf.
Bij de tweede gaan we naar binnen, hier stuurt de kokkin ons weg, geen plek of 't eten is op zeg t maar...
Opnieuw kip vandaag, de hete versie, en deze is echt zo ontzettend HOT, een uur later branden onze lippen nog.
Franke voelt zich thuis, met een pot bier erbij, blijft t boeren niet uit..

1. 17 september 2016
    We genieten iedere dag van jullie reisverslag .Wat komen er een aardige

We genieten iedere dag van jullie reis verslag. Janotto is dit weekend thuis

Alles hier oké Liefs heit mem en Janotto .
    Hier is alles oke .Janotto is dit weekend .e enten
  2. 17 september 2016
    Wat een mooie reactie hierboven.
    Kunnen jullie er iets van maken.
    Ik niet. Volgende keer beter.
    Nog veel plezier op vakantie
    Heit en Mem.
  3. Jennifer:
    17 september 2016
    weer leuk om te lezen gelukkig komt er na regen weer zonneschijn veel plezier nog xxx
  4. Tamara:
    17 september 2016
    Jammer van de regen! Maar zo zie je maar weer.... Je komt altijd aardige mensen tegen die de zon weer laten schijnen!
    Jullie slapen nu vast heerlijk, veel plezier alvast voor morgen... Hopelijk dan met beter weer
  5. Katinka:
    18 september 2016
    Anyoung,
    Wij zijn terug uit Luxemburg en lezen nu enthousiast jullie reisverhalen: helemaal top! Hilarisch om jullie belevenissen te volgen. Heel veel plezier nog.
    Ddomanagirbaraeyo!
    :-)