27-09: Jumunjin

27 september 2016 - Jumunjin-eup, Zuid-Korea

Omdat we vandaag een relatief makkelijke en korte etappe doen blijven we wat langer in bed liggen. Aangezien Koreanen van oudsher op een matje op de vloer sliepen (en velen zullen dat waarschijnlijk nog steeds doen) hebben ze kennelijk een voorkeur voor knoertharde matrassen. Maar gelukkig zijn er uitzonderingen en ons hotel in Jinbu is daar een van, yes!

kasteeltorentje

Buiten is het grijs en er valt regen. Het wordt pas onze 2e regendag dus we mogen niet mopperen. We gaan nog even Jinbu in omdat we gisteren vergeten zijn water te halen en we nemen nog steeds niet het risico om kraanwater te drinken en dat loont want de darmen werken nog steeds naar behoren, (knock on wood).

Eigenlijk is vandaag een soort overgangsetappe van de bergen naar de zee en het is niet de meest mooie.Er is veel (vracht)verkeer op de weg en we moeten goed opletten alhoewel we ons nog steeds niet onveilig hebben gevoeld in het verkeer. Onderweg zien we nog twee hertjes die verstrikt lijken geraakt in een hek maar als we omkeren om ze te helpen is het ze gelukt om los te komen. Toch bijna een Boeddhistische daad verricht.

Vanaf het hoogste punt van 835 meter is de afdaling van 14 km een cadeautje. Daarna gaat het over een zesbaans weg in rap tempo naar Gangneun. Aparte ervaring hoor met dat razende verkeer om je heen. En dan zijn wij toch van die eigenwijze Nederlanders die krampachtig uiterst rechts blijven rijden terwijl de Koreaanse scootertjes doodleuk midden op de weg rijden. Dit gaan we deze vakantie nog niet leren.

uitzicht

In Gangneun worden we door de letter M als magneetjes aangetrokken en even later verorberen we een kipburgertje. Voordat we de eindbestemming bereiken hebben we die er al weer afgefietst. Als we Jumunjin binnenfietsen drinken we nog een heerlijke hete koffie aan het strand. Daarna zoeken we een hotel (heel veel keus), frissen ons op en lopen we het stadje in.

De hele stad ademt vis, waar je ook kijkt overal is vis. Ik hou van vis maar als boerenjongen van het platteland ruik ik toch liever koeien en mest. Het is een en al bedrijvigheid in de haven en we zien de grootste krabben. Er hangen vissen te drogen en sommige (roggen) zijn zo gedroogd dat het lijkt alsof je er mee kunt vliegeren.

vlieger

We nuttigen een gefrituurde garnaal en krabstuk. We krijgen nog iets anders te proeven wat we niet thuis kunnen brengen..gefrituurde donkere buitenkant met het lijken wel glazen kleine balletjes erin, het smaakt niet bijzonder.

Om Franke op zijn wenken te bedienen lopen we naar de enige burger and beer tent die we aan het begin van het stadje gezien hebben. Onderweg er naar toe blijkt het een kilometer of zes lopen te zijn, het is bij de volgende strandplaats, Yeongjin Beach. Het eten gaat er goed in!

Voor de terugweg kiezen we voor gemak ook omdat het regent, we nemen een taxi, (€2,50).

1. Peter:
    27 september 2016
    Heerlijk om dit alles weer te lezen en de foto's te zien.
    Wel karma punten gescoord met de hertjes !!

Groet
  2. Sylvia Klein Ovink:
    27 september 2016
    Wat een superleuke verhalen, geniet er iedere dag van. Wat een avontuur en vele mooie foto's. Lekker blijven genieten...! x Sil en Stef