20-09: Gyeungju

20 september 2016 - Gyeongju, Zuid-Korea

Het routeprofiel voor vandaag ziet er op z'n zachtst gezegd uitdagend uit, ook als je de aanwijzingen leest weet je dat ons iets te wachten staat.
Na het verlaten van het hotel slaan we nog wat water in en gaan op pad.
De eerste 10 kilometer vliegen voorbij want een stevige wind blaast ons in de rug.
Op een gegeven moment worden we ingehaald door een bestelwagentje en de passagier steekt zijn hand uit het raam en zwaait. Verderop stopt de auto en de bestuurder komt ons tegemoet lopen met twee flesjes water in de hand. Ook alweer een aardige  Koreaan! Hij spreekt een beetje Engels en vraagt naar onze plannen en wil graag de route zien. Hij wijst ons op punten in de route waar het heel mooi is, zwaar fietsen of gevaarlijk is. Vijf jaar geleden is hij in de bergen aangereden sindsdien is fietsen niet meer mogelijk. We nemen alle adviezen mee, nemen nog een foto en vervolgen onze weg.

ontmoeting
Na zo'n 20 kilometer doemt de eerste klim op. Het routeboekje geeft aan: de eerste kilometer 13% en daarna elfhonderd meter 10%. Mijn teller en gps laten me andere cijfers zien. Het piekpercentage stopt bij 18% (!)
We redden het zonder te stoppen maar we hebben nog nooit zo'n zware klim gehad. Ik vergelijk het maar met de gehele beklimming van de alpe d'huez. Bij iedere omwenteling moest er flink druk op het pedaal blijven om niet om te vallen.

halverwege de beklimming

Eindelijk boven en dan de beloning een prachtige lange afdaling van zo,n 15 kilometer. De valleien zijn wederom indrukwekkend, we genieten enorm. Twintig kilometer voor Gyeungju stoppen we voor een kop koffie. De serveerster verteld ons dat wij de eerste buitenlanders zijn in haar zaak. Ze vind het leuk om Engels te praten en stelt ons allerlei vragen. Ze bekijkt het routeboekje met grote interesse. Ze verteld dat haar beeld van Nederland is dat daar ook bergen zijn, ze kijkt ongeloofwaardig als we haar uit die droom halen. Na de koffie zwaait ze ons fanatiek uit☺.

De laatste 10 kilometer gaat over een erg drukke weg. Voor het eerst deze vakantie voelen we ons minder veilig want er is veel vrachtverkeer. Niet iedere chauffeur houdt afstand. Gelukkig kunnen we het laatste stuk oversteken naar een fietspad.
Voor we de Hyeongsan rivier oversteken zien we aan de overkant diverse motels en hotels. Het Liebe hotel valt op en daar fietsen we naar toe. Voor 50000 Won krijgen we een prachtige kamer met alles er op en eraan.
Een popcornmachine op de gang, ook koffie en yakult staat er als we zin hebben kunnen we dat ophalen.

Na een opfrisbeurt wandelen we een deel van het centrum door. Het is een grote moderne stad, bijna 300.000  inwoners. Voor t gemak kiezen we voor de Mac. Na n flinke wandeling keren we terug naar het hotel. Een luie avond, tv kijken en morgen uitslapen!

1. Jennifer:
    20 september 2016
    Ziet er geweldig uit mooi geschreven weer groetjes xxx
  2. Bert:
    20 september 2016
    Wat een mooie verhalen. Echt een fantastische ervaring gaaf hoor en eten bij de Mac. Heerlijk in het buitenland te eten bij de Mac. Geniet......
  3. Elze:
    20 september 2016
    Oeh, lekker, zo`n sponsje van de mac! Na een drukke werkdag is het fijn weg zwijmelen bij jullie verhalen en foto`s, komt het vakantiegevoel toch weer een beetje boven.....
  4. Appie Roelofs:
    21 september 2016
    Hoi daar in korea leuk om te lezen wat jullie mee make fotos zijn ook mooi hebben jullie nog geen spierpijn van al dat fietsen groetjes rikie roelofs