13-09: Yongju

13 september 2016 - Yeoju, Zuid-Korea

Buiten Seoul verzorgt bijna geen enkel hotel een ontbijtbuffet dus na het opstaan en inpakken zitten we snel op de fiets. Niet voor lang overigens want 200 meter verder stoppen we bij een 7 eleven om te kijken of we iets kunnen vinden als ontbijt. Ons oog valt op een beker met noedels. Met noedels, koekjes en water lopen we naar de kassa en rekenen af. We vragen de man bij de kassa hoe we de noedels moeten klaarmaken. Hij laat ons zien hoe dat in z,n werk gaat. Je maakt de beker open, strooit kruiden over de noedels, zet de beker onder een machine waar heet water uit komt, wacht 4 minuten en klaar is Hong Sang. Wel opeten met stokjes natuurlijk.

Ontbijten in de 7-eleven

Met noedels in de maag vervolgen we onze reis. Na 12 kilometer doemt er een helling op. Halverwege worden we ingehaald door een quad rijder, hij blijft voor ons rijden en steekt steeds zijn duim omhoog en zwaait. Deze aanmoediging blijkt niet voor niets want het stijgingspercentage loop op naar 13 procent met een piek van 14.
Ik wil terugschakelen maar hij staat al in zijn 1....Help!
Dat het inmiddels 34 graden is maakt het er niet makkelijker op. We kijken links en rechts onze ogen uit want de natuur is prachtig, kleurrijk en afwisselend.

Vergezicht

Tegen een uur of 2 rijden we Yeoju binnen. We nemen een hotel aan de andere zijde van de rivier. Het hotel ziet er goed uit. We krijgen weer een pakketje mee maar ditmaal zit er alleen een gezichtsmasker, tandenborstels, een haarmasker, elastieken en tandpasta in. Echt een vrouwenverwenpakket dus. Gelukkig vinden we in de badkamer ook weer alle mannendingen haha.
Wat we in de badkamer ook vinden is een toilet. Niet zomaar een maar eentje met allemaal knopjes.
Jacq. wil alleen maar weten hoe je door moet spoelen en drukt op alle knopjes. Had ze beter niet kunnen doen want bij het derde knopje komt er een staafje uit de pot zetten van waaruit water hoog tegen de badkamerdeur spuit.
 " zet uit"  roep ik, er onstaat een plas water op de vloer. Nog een paar keer drukken en hij stopt eindelijk.
Aan de zijkant van het toilet blijkt een ouderwetse hendel te zitten waarmee je door kunt spoelen. Asterix en Obelix zouden zeggen: "rare jongens die Koreanen". En dat zullen we vast nog wel vaker zeggen.

Na een heerlijke douche (ook hypermodern, we besparen jullie de details) stappen we op de fiets naar de Silleuksa tempel. Echt een prachtig tempelcomplex, erg indrukwekkend en rustgevend. Het bos erachter is prachtig, een bijzondere plek. Ineens zien we aan vele bomen kaartjes hangen met daarop een afbeelding van een Boedha, een nummer met geboorte en overlijdensdatum. Het bos voelt sereen met wijze bomen.

Heilig bos

We eten een hapje in de stad, fietsen nog wat rond en keren voldaan terug naar het hotel.
Morgen fietsen we verder naar Chungju, vandaag was weer een mooie dag☺!