28-09: Sokcho + weetjes en feitjes

28 september 2016 - Sokcho, Zuid-Korea

Vandaag een korte etappe naar Sokcho, al snel fietsen we weer van haven naar haven. Bij de tweede haven is een mooie rotspartij waar we even bij staan kijken. We raken in gesprek met 8 Koreaanse vriendinnen, ze zijn een dagje op stap en kennen elkaar vanuit hun jeugd, mooi om te zien. Ze zijn nieuwsgierig, hun goede Engels valt op.

We fietsen door, al snel begint het te miezeren en wordt de lucht grauw. De laatste 10 kilometer regent het zo hard dat we doorweekt zijn, natter kan niet. Ach en daarom kiezen we voor de sight seeing route en volgen de fietsborden, hierdoor missen we een aantal aanwijzingen uit het routeboekje. Ons eindpunt is een ander deel van de stad geworden dan gepland maar we zitten nu wel in een mooi hotel in hartje stad.

Vandaag een aantal W-tjes….

• Koreanen beschouwen fietsers als volwaardige voertuigen. In de praktijk betekent dit dat ze je pas inhalen als er van de andere kant geen voertuig aankomt. Ze gaan dan volledig naar de linker weghelft om in te halen. Als ze je toch in willen halen terwijl er van de andere kant verkeer aankomt dan doen ze de gevarenlichten aan en claxonneren. Verkeer van de andere kant gaat dan uiterst rechts rijden.
  • Hotels hebben altijd eerst een halletje met daaraan grenzend de badkamer. Er is een aparte deur naar de “slaapkamer”.
  • Als Koreaanse auto’s in Nederland zouden rijden dan werden ze zonder uitzondering op de bon geslingerd vanwege de geblindeerde ramen. Je ziet zelden de bestuurder of passagiers.
  • Alles wat in de koelkast op de hotelkamer staat mag je nuttigen. Denk aan water, sapjes, koffie zit bij de prijs in.
  • Aan de muur van de hotelkamer hangt altijd een tv van minimaal 42”
  • WIFI in hotels maar vaak ook op straat is gratis en vrij toegankelijk
  • Een liter super benzine kost ongeveer 1 euro
  • Nederlandse kinderen worden geboren met een fiets, Koreaanse met een smartphone
  • De twee grootste religies in Korea zijn het Boeddhisme (23%) en het Christendom (29%) (bron wikipedia)
  • De swastika kom je hier volop tegen als aanduiding voor een heilige plek, de oplettende kijker heeft ze al wel eens voorbij zien komen op een paar foto’s.
  • Het meest geziene (weggegooide) kledingstuk langs de kant van de weg is de handschoen.
  • In de wc’s staat een flinke laag water. De ontlasting valt hier in. Je spoelt door en de hele bups verdwijnt middels een soort draaikolk in het riool en de pot vult zich weer met nieuw water. Slim systeem, er blijven geen remsporen achter dus geen wc borstel nodig en je verspilt minder water.
  • Koreanen (op het platteland) verbranden allerlei afval langs de weg.
  • Tot huisjes verbouwde zeecontainers zie je overal. Voorzien van ramen, deur en soms airco worden ze ingezet als kiosk, tuinhuisje, opslagplaats enz
  • Op straat zie je maar weinig mensen roken

Feitjes (tot nu toe)

• 1135 km op de teller
  • 18% hoogste stijgingspercentage
  • Maximum snelheid Jacqueline: 54,4 km/u, Franke: 64,2 km/u
  • Maximum hoogte: 972 meter (gps gemeten)
  • Hoogste temperatuur overdag: 37 graden
  • Laagste temperatuur overdag: 17 graden

1. 28 september 2016
    Leuk om de weetjes van het land te kennen en bijzonderheden van jullie reis .Bij ons is alles goed. Het weer is nog steeds prima, temperatuur overdag 20
    graden. mem en heit .
  2. Dinie:
    29 september 2016
    Wat een leuke verhalen weer :) en die weetjes super grappig. Pff jullie hebben al veel op de teller staan. ik vond 1600 km op de fiets in 4 maanden al veel . Geniet verder van jullie prachtige reis doeiiiiii