16-09: Mungyeung

16 september 2016 - Mungyeong, Zuid-Korea

We laten Chungju achter ons en fietsen richting Mungyeung. Het eerste deel is vlak en loopt langs een riviertje.
Het is nog lekker koel en rustig. Onderweg zien we bloemen nog volop bloeien maar ook bomen die al herfstkleuren aanemen en blad verliezen.
Na 20 km komen we aan in Suanbo, een kuuroord. Het is een levendig stadje en we maken hier onze eerste stop. Bij een supermarktje halen we wat aanvulling van onze proviand, een gevarieerde lunch wordt het.
We hebben zin in koffie en drinken een warme Americano. Alles kan je hier zowel koud als warm bestellen....

We verlaten Suanbo en al snel doemt de eerste berg op, 2400 meter klimmen bij gemiddeld 5%, het is te doen.
Tijdens een korte afdaling zien we twee boeddha's, uitgehouwen in bas-reliëf. We stoppen en lopen een trap omhoog. Mensen hebben rondom de beelden torentjes gebouwd van stenen zoals je ze bv ook ziet als je naar Santiago fietst.
Stenen torentjes
Al snel volgt de tweede klim, 5000 meter a 5.6% gemiddeld. Het is een prachtige klim door een dicht bos. Onderweg worden we meermaals aangemoedigd. Dat varieerd van knikken, zwaaien, roepen en joelen uit een auto. Op de top (529 meter) aangekomen is het genieten van het uitzicht.
We raken in gesprek met een Koreaanse jongen die van Seoul naar Busan reist met een futuristische fiets.
In Korea kun je een fietspaspoort krijgen en hiermee als je de nationale route fietst, onderweg stempels halen. Als je van deze route alle stempels hebt dan krijg je een medaille. Het lijkt de elfstedentocht wel!
Hij gaat ervoor

Koreaan met futuristische fiets

We krijgen twee verpakte koekjes van hem, een soort platgeslagen oliebol die heel voedzaam is. T smaakt goed☺
Na een lange en snelle afdaling rijden we Mungyeung binnen. Het is even zoeken naar een hotel maar uiteindelijk vinden we een mooi hotel aan het water.
Na een opfrisbeurt en een wasje lopen we het stadje binnen op zoek naar wat eten. We eindigen in een klein kiprestaurantje waar je kunt kiezen uit twee menu's; gewone kip of pittige kip, we nemen beide. Ook in het drinken zijn er 2 keuzes, bier en cola, je snapt wie wat neemt. In een supermarkt verderop halen we het ontbijt voor morgen en de nodige liters water.

Het ziet er naar uit dat het morgen gaat regenen. Benieuwd hoe de dag gaat lopen. Het dorpje Gudam staat op het programma.
Waterval bij het hotel

1. Huub eggen:
    16 september 2016
    We genieten elke dag van jullie verhalen en foto's! Huub en Liesbeth
  2. Astrid:
    17 september 2016
    Alsof ik bij jullie achterop mag mee reizen. Zo leuk om jullie te volgen!! Dank je wel
  3. Hans en ingrid:
    17 september 2016