15-09: Dagtocht Chungju

15 september 2016 - Chungju, Zuid-Korea

Gisteren zijn we van Yeoyu naar Chungju gefietst. We hadden twee opties; of via het routeboekje of via een nationaal fietspad. We hebben de laatste gekozen.
We merken aan de natuur en rust dat we landinwaarts trekken. Fietsen langs de Hangnam is heerlijk. Af en toe komen we door kleine nederzettingen, er is vooral rust.
Hoe anders is het als we Chungju binnenfietsen via een 6 baans weg. Maar we voelen ons ook hier inmiddels thuis, de Koreanen geven ons alle ruimte en rijden niet hard.
Omdat we niet de officiele route hebben genomen is het even zoeken naar een hotel. De GPS bied uitkomst en loodst ons rechtstreeks naar het Magic Hotel.
We boeken voor 2 nachten omdat we morgen een rondrit willen maken, volgens t routeboekje moet dat prachtig zijn.
's Avonds lopen we de stad in op zoek naar wat eten. We komen terecht in een grote overdekte markt waar we onze ogen uitkijken. Die lieve konijntjes in dat hokje houden ze daar vast niet als huisdier, gelukkig hebben ze geen idee van hun afloop want ze wippen er lustig op los.

Vanochtend uitgeslapen om ons klaar te maken voor de dagtrip.
We fietsen noordwaarts richting de stuwdam. Af en toe een pittige klim maar zonder bagage gaat dat prima. Het is wat bewolkt en dat maakt het een stuk aangenamer. De stuwdam is indrukwekkend maar helaas gesloten voor publiek. We fietsen door, een kilometer verderop kun je met een boot een tochtje over het stuwmeer maken.
Aangekomen kopen we een kaartje en wachten tot de boot vertrekt. Inmiddels hebben we wel in de gaten dat wij een attractie op zich zijn. Starende kinderen, mensen die onopvallend willen kijken maar dat dus opvallend doen
We hebben geen spijt van onze keus voor de boot want de uitzichten zijn spectaculair.

mystiek

We genieten.
Ondertussen wil de een na de andere Koreaan met ons op de foto. Allemaal heel vriendelijk en gemoedelijk.

We stappen weer op de fiets en zetten de tocht voort. Onderweg fietsen we langs een restaurantje en besluiten dat het tijd is voor wat  eten.
Voor het eerst zien we lage tafeltjes. We trekken de schoenen uit en nemen plaats in kleermakerzit. Naast ons zitten 4 mensen gezellig te tafelen. De gastvrouw komt aanzetten met een menukaart en vraagt wat we willen eten.
Dat is best lastig kiezen want er is geen woord Engels bij... de man naast ons schiet te hulp en beveelt ons een bepaald gerecht aan. Ok, dat nemen we en een fles bier.
Er worden schaaltjes op tafel gezet met pinda's, kleine eieren, kimchie en dingen die we niet herkennen.
Een dame naast ons legt uit hoe we een ei moeten pellen en eten. Zij blijkt de lolligste van de groep. Van haar krijgen we beide later ook een armband als welkomstcadeau voor het bezoeken van hun land.
Er wordt een wokbrander op tafel gezet en even later komt de gastvrouw met een goed gevulde wokpan.
We ontdekken 1 hele kip, rijst, kruiden, aardappelen, kastanjes en heul veul knoflookteentjes. De gastvrouw pakt een tang en een grote schaar en knipt de kip aan stukken.
Het eten smaakt ons heerlijk!
We laten ons nog even op de foto zetten en er moet natuurlijk een groepsfoto worden gemaakt. Wederom kennisgemaakt met de Koreaanse gastvrijheid.

gezelligheid

Met een goedgevulde maag stappen we op de fiets richting Chungju.
Vandaag is het thanksgivingday, veel gezinnen op stap. Het is druk op straat, op de hoek is live muziek en we zitten er samen met een aantal Koreanen te luisteren en wat te drinken.

Morgen weer verder fietsen!

1. Tazz:
    16 september 2016
    Ow lieverds wat maken jullie een pracht reis! Niet te veel over eten schrijven hoor..daar krijg ik trek van en word ik ook wel jaloers van....geniet van jullie droomreis! Xx Tessa